Creëren is wat mij drijft

“Creëren is wat mij drijft” is de titel van het artikel dat 21 maart 2019 in de Ommelander Courant verscheen. Het artikel van Marja Spakman is geschreven naar aanleiding van de opening van de expositie van mijn kunstwerken in Leens.


Lees hier het volledige artikel:

ROEL STOLVOORT: CREËREN IS WAT MIJ DRIJFT

ZUIDWOLDE – In het atelier van Roel Stolvoort in Zuidwolde staan zes Martinitorens op de ezels. Twee aan twee horen ze bij elkaar. Het ene schilderij is steeds opgezet in lijnen, het andere in sfeer. De Martinitoren is wel vaker onderwerp van zijn schilderijen, net als andere stadsgezichten en landschappen. Een deel van zijn werk van afgelopen jaar is nu te zien in het gemeentehuis van Leens. Voor het werk in deze expositie heeft Stolvoort zich laten inspireren door het honderdjarige bestaan van kunstenaarsvereniging De Ploeg.

Het creatieve begon al toen hij klein was. „Ik mocht graag timmeren, dingen bouwen. Handvaardigheid was één van mijn leukste vakken.” Twee jaar basisonderwijs op een vrije school in Nijmegen, waar het naast kennis draaide om kunst en ambacht, legde de basis voor tekenen en schilderen. Aan het einde van zijn middelbare school moest een beroepskeuzetest uitkomst geven over een vervolgopleiding. Daar kwam een creatief- artistiek profiel uit én een zakelijk-economisch profiel. Hij besloot het creatieve te bewaren als hobby en in de zakelijke richting een studie te kiezen. Maar zo gemakkelijk liet de creativiteit zich niet wegdrukken. Nog tijdens zijn studie ging hij ook de vooropleiding volgen aan de kunstacademie in Utrecht. „Zat ik door de week hier in Groningen in de collegebanken en in het weekend zat ik in Utrecht te schilderen.” Hij ging werken in diverse functies bij een zorgverzekeraar en een uitgever.

Sabbatical

Nadat zijn baan vorig jaar stopte, deed hij zichzelf een half jaar sabbatical cadeau. „Ik was nog geen drie dagen thuis en toen kwam het schilderen al terug.” Het verlof was een moment van reflectie: „Ik heb echt het moment van die beroepskeuzetest teruggehaald, die twee profielen die daaruit rolden. Destijds maakte ik heel duidelijk de keuze om één richting op te gaan – hoewel ik ook altijd wel geschilderd heb – maar mijn opdracht voor nu is: hoe kan ik die twee dingen samenbrengen en integreren. Toevallig kwam ik langs Vrijdag’, het huis van de amateurkunst in Groningen, waar een cursus werd gegeven: Schilderen als De Ploeg door Antje Sonnenschein. En ik gaf me op.” Inmiddels heeft Stolvoort een eigen bedrijf in marketingmanagement, „één van de meest creatieve richtingen binnen de economie.” Zowel op zijn zakelijke website als op de site ‘galerie-roel’ opent hij met dezelfde zin, de kortst mogelijke samenvatting van wie hij is, zoals hij het zelf omschrijft: „Ik ben Roel Stolvoort. Ik wil graag creëren. Dat is wat mij drijft. Deze drang naar creëren gaat als een rode draad door mijn leven.”

Schilderen

„Of het nu gaat over marketing of over schilderen: in alles wat je communiceert en creëert, altijd is de vraag: wat wil ik overbrengen, waar wil ik dat de aandacht naar uitgaat. Je moet je werk stevig neer durven te zetten. Dat heeft met lef te maken. En met vrijheid. Dat is ook één van de redenen waarom ik schilder met acryl. Materiaal dat snel droogt. Bevalt iets me niet? Hup, roller erover en ik begin opnieuw.” Maar Stolvoort experimenteert ook met andere materialen. Zijdevloeipapier bijvoorbeeld. Of zand. Soms gebruikt hij een spons of een roller. „Dat zijn andere manieren om een bepaalde sfeer neer te zetten. Vanuit die sfeer ga ik tekenen en schilderen. Kleur neerzetten, spelen met donker en licht, wat vegen… Ik stop heel veel tijd in een goede sfeer, in een goede achtergrond Als die eenmaal staat, denk ik vaak: dit ís al een schilderij! Maar dan ga ik toch door en komt er bijvoorbeeld het perspectief van de stad in.” Bij zijn experiment met de Martinitorens doet hij beide: hij zet een beeld op in lijnen én, op een ander doek, hetzelfde beeld in sfeer. „Ik ben heel benieuwd wat die lijnopzetten gaan doen als ik daar met kleur overheen ga. Ik vind het ook spannend om aan de sfeerbeelden lijnen toe te gaan voegen. Maar ik ben vooral benieuwd waar ik uitkom als ik op die manier met die schilderijen naar elkaar toewerk.”

De Ploeg

Kunstenaars van De Ploeg staan, alhoewel hun werk onderling sterk verschilt, bekend om hun uitbundige gebruik van kleuren en hun expressionistische manier van schilderen. „Ik moet bekennen dat ik me eerder nooit zo verdiept heb in De Ploeg, maar dat veranderde door het Ploegjaar. Wat me direct aansprak en –spreekt, en dat herken ik ook in mijn eigen werk, is het expressieve kleurgebruik en het werken met complementaire kleuren, waardoor het werk contrastrijk, dynamisch en levendig wordt. Ook het werken met stevige lijnen en een losse toets zijn elementen waar ik me heel erg in thuis voel.” Nieuw voor Stolvoort was het schilderen van landschappen. Typerend voor Ploegschilders, die veel in de open lucht – en plein air – schilderden. Bij Stolvoort komt het er in de praktijk op neer dat hij er wel op uittrekt, bepaalde plekken bestudeert, er zijn inspiratie opdoet en een bepaald gevoel meeneemt, maar het werk vervolgens binnen schildert. „Ik heb wel buiten staan schilderen terwijl ik met één hand mijn doek moest vasthouden. Het is wél Groningen, hè? Buiten schilderen heeft wel als bijkomend effect dat iedereen afstapt en er wat van vindt. Dat is leuk: als ze het niets vinden, dan hoor ik dat en als ze het mooi vinden ook! De schilders van De Ploeg hebben de stad en het Groninger landschap op een heel mooie manier vastgelegd”, constateert Stolvoort, die vaak in deze omgeving fietst en daardoor op veel plekken komt. „Ik kijk nu met andere ogen naar het landschap en ik zie nog meer de schoonheid ervan. Perspectief van wegen, van een bomenrij van groot naar klein, ze zijn ook belangrijk voor mijn compositie: waar wil ik dat je oog naar toe getrokken wordt, hoe zorg ik dat de elementen van mijn schilderij dat doen.”

De Martinitoren maakt dat hij zich thuis voelt, de enorme ruimte van het ommeland geeft hem een groot gevoel van vrijheid. Hij is er een beetje verliefd op geworden. „En dat wil ik in mijn schilderijen overbrengen. Elk schilderij in de expositie Stad en Ommeland heeft zijn eigen verhaal. Dat maakt het tot een mooie verzameling. Zeker als je liefde voelt voor het Groninger landschap of de stad móet je deze expositie zien”, besluit Stolvoort.

De schilderijen hangen tot 1 juli in het gemeentehuis van Leens aan de R. Ritzemastraat. Bezoekers kunnen er van maandag tot en met vrijdag terecht, van 9.00 tot 17.00 uur. Op dinsdag zelfs tot 20.00 uur. Meer informatie over Roel Stolvoort en zijn werk is te vinden op www.galerie-roel.nl.

Succesvolle training Zakelijk tekenen

Vorige week heb ik voor het eerst een training ‘Zakelijk tekenen’ gegeven. In ruim drie uur, in een lekker tempo, zijn we door de basics van het zakelijk tekenen gegaan. Met welk materiaal werk je, hoe teken je vormen,emoties, personen, iconen etc. Maar ook, hoe kun je verschillende lettertypes gebruiken en hoe gebruik je je blad. Vervolgens hebben we dit toegepast door bepaalde situaties te schetsen, in dit geval schoolsituaties.

Door te visualiseren kom je met een paar simpele lijnen direct tot de kern van je boodschap. Verrassend is hoe je met een beetje aandacht en een aantal aanwijzingen al snel leert hoe je een situatie duidelijk kunt uittekenen. Hiermee kun je krachtige flipovers maken, een samenvattende tekening van een bijeenkomst of een relevant beeld voor je eigen presentatie.

Het resultaat was een geslaagde avond en een hoopenthousiasme om meer met beeld te gaan communiceren. In januari staat de volgende training gepland. Als je interesse hebt, laat het dan weten!

Kracht van beeld

Één beeld kan meer zeggen dan 1000 woorden. Dat is een veelgebruikte zin om de kracht van beeld aan te duiden. Toch is het niet mijn bedoeling om nu een blog te schrijven met allemaal open deuren. Ik wil een knieval doen voor meer beeld in onze communicatie. Daarom nu acht redenen om meer met beeld te werken.

1.      Beeld dwingt je tot focus

Wanneer je beeld gebruikt, wordt je gedwongen om na te denken waar nu de focus ligt in je verhaal. Wat is het belangrijkste wat je wilt overbrengen? Met tekst kun je makkelijk gaan improviseren dat snel over gaat in wauwelen.

2.      Beeld helpt je je verhaal te structuren

Met beeldtaal ben je instaat een duidelijk structuur neer te zetten in verhaal. Door te werken met vormen en kleur kun je sturen hoe iemand informatie tot zich neemt.

3.      Goede metafoor maakt begrijpelijk

Een goede metafoor kan ingewikkelde boodschappen versimpelen en begrijpelijk maken. Groot voordeel is dat je verhaal dan langer blijft hangen. De metafoor kan natuurlijk ook in tekst worden gebruikt, maar samen met beeld werkt dit sterker.

4.      Als tegenhanger van de PPT terreur

Powerpointdecks van 100 slides waar je doorheen getrokken wordt, werkt niet echt motiverend voor onze hersenen. Meestal werkt de voetnoot slide 1 van 100 al verlammend en hoor je dat stemmetje in je hoofd nee, nee, nee roepen. Ik doe hier echter geen oproep om te stoppen met PPT, maar om het juist effectiever te maken. Door een paar beelden te gebruiken en je deck te halveren, wordt je presentatie al een stuk effectiever

5.      Beeld beklijft.

Als je je boodschappenlijst tekent, hoef je deze niet meer mee te nemen. Je slaat de informatie effectiever op in je hersenen.

6.      Je publiek verwennen

Hoe lekker is het om een presentatie te zien waarin veel beeld gebruikt wordt? Hiermee kweek je veel goodwill bij je publiek waardoor je verhaal meer aandacht krijgt.

7.      Uittekenen helpt concreet te maken.

Systemen en processen kunnen in tekst snel heel vaag worden. Wanneer je het uittekent wordt het snel concreet. Je ziet wat wel klopt en wat niet

8.      Beeld brengt nuance

Beeld kan zaken nuanceren en duidelijk maken waar de nadruk op moet liggen. In tekst worden dit snel bijzinnen waar de nuance in verstopt ligt.

Daarnaast kan tekst natuurlijk ook beeldend gebruikt worden. In de metafoor zoals al eerder genoemd. Maar ook woorden kun je tekenen. Tekst en beeld werkt krachtig samen. Ik zou alleen geen rebussen gaan maken. Dan pijnig je de hersenen van je publiek en komt het stemmetje weer terug. Ik hoop dat je geïnspireerd geraakt bent en laten samen de wereld meer beeldig maken.

Lancering waQosta

Op 1 november heb ik samen met Slimme-jongens.nl (Schelte Meinsma en Martin van Kranenburg) en het ontwikkelteam van DBK , waQosta gelanceerd. waQosta  is de tool om de performance van je online marketing strategie te vergroten. Om dit moment kun je hiermee meten of je Google Analytics goed staat ingesteld, kun je je online KPI’s definiëren en krijg je een overzichtelijk dashboard waarin je online progressie wordt weergegeven. waQosta maakt hierbij gebruik van je Google Analytics data. Het grote voordeel van waQosta is dat deze tool niet alleen achteruit kijkt, zoals GA doet, maar ook vooruit kijkt en aangeeft in welke mate je op koers bent om je jaardoelstellingen te realiseren. Daarnaast is waQosta ook ontwikkeld voor smartphone gebruik en heb je in een handomdraai overzichtelijke dashboards met insights op het gebied van transacties, conversie, traffic en de performance van destop vs mobiel.

waQosta is te verkrijgen in een Personal pakket (1 site) en een Enterprise pakket (15 sites) en biedt een 30-days Free trial.

waQosta.com

 

 

galerie-roel.nl geopend!

Afgelopen jaar ben ik geïnspireerd geraakt door Groninger kunstvereniging de Ploeg. Deze vereniging viert haar 100-jarig bestaan en er zijn een tal van activiteiten rond dit jubileum. Ik heb een hele reeks schilderijen gemaakt en deze bied ik te koop aan in mijn online galerie:

Galerie Roel